fredag 5 september 2014

Fristad- Skrivpuff

Hit drar jag mig undan omvärldens blickar, suckar och förväntningar. Här kan jag vara befriande asocial, onormal. Dörren har dubbla lås och är prydd med en skylt: Ingen reklam tack står det. Möblerna är mörka, men rummet ljust. Två orkidéer och en vissen pelargon smyckar stora fönster. En vägg täcks av bokhyllor. Böcker av alla de slag står osorterade huller om buller. Ett gammalt skolexemplar av Nils Holgersson tryckt på tidigt nittonhundratal vilar tungt ovanpå William Shakespeares samlade verk och Sagan om ringens tre band i pocket. På nattygsbordet ligger en bok med världens bästa noveller, som visade sig vara ganska halvdana. Ovanpå står en kallnad kopp te. Det är sådär stökigt som det får vara när inga gäster ska komma på besök. Hit kommer aldrig gäster, många älskade, men aldrig gäster. På soffan ligger jag med benen över över ryggstödet och huvudet upp och ned. Jag betraktar dammet på vardagsrumsbordets barocktassar. Dörren har jag låst med båda låsen, men de jag älskar har nyckeln.

4 kommentarer: